Konflikthåndtering for ansatte (Aarhus)
Underviser: Vibeke Manniche (Læge, Ph.d.)
Når der er i perioder opstår lang ventetid på ekspeditionerne i fx Borgerservice, forældre ikke får den ønskede tid i tandklinikken eller en kunde er utilfreds, så vælger nogle borgere at afreagere direkte på medarbejderen. Skideballer og hårde ord uddeles både ved fysisk fremmøde og tit via telefonen - nogle gange endda med personlige trusler om vold. I visse tilfælde er problemet så grelt, at vagter må hyres ind for at passe godt på medarbejderne.
Det er hårdt at passe jobbet, når der både er travlt og borgerne er rasende eller frustrerede. Og den direkte chikane kan, ubehandlet, føre til både stress, angst, PTSD samt mindsket arbejdsglæde, hvis ledelsen ikke har fokus på dette eller medarbejderne ikke er klædt ordentligt til opgaverne i mødet med borgerne. Det kan forvolde stor skade på selve arbejdspladsen, når borgernær kontakt ender i 'slagsmål' og tidskonsumerende personsager.
Skaber et godt og mere sikkert arbejdsmiljø
I et job med meget borgerkontakt, er effektive samtaleredskaber derfor et must. Det gode arbejdsmiljø forudsætter, at arbejdspladsen har det rette beredskab og en handleplan til rådighed til forebyggelse og håndtering af konfliktfyldte situationer.
Nyt kursus i konflikthåndtering gør det sjovere at arbejde ved skranken og mindre riskofyldt at tage snakken med en vred borger eller kunde. Du får indsigt i velafprøvede modeller for konflikthåndtering, du får gode samtaleteknikker og en handleplan for afdelingen. Plus nye, effektive redskaber til at bearbejde reaktioner, hvis chikanen/konflikten har fundet sted.
En stærk indsats rettet mod konfliktnedtrapning gøder jorden for et lavere sygefravær og sikrer også en højere grad af fastholdelse af personalet. Det sikrer også et bedre fokus på at løse selve kerneopgaven, så krudtet ikke bruges på 'alt det udenom' og man går trist hjem.
Om underviseren og kursets form
Vibeke Manniche (læge, ph.d.) har mange års praktiske erfaringer med svære samtaler og er en meget erfaren underviser i emnet.
Dagen består af en vekselvirkning mellem teori, gruppedrøftelser og lærerige cases - du er desuden meget velkommen til at medbringe eksempler fra din egen hverdag til diskussion i undervisningen.
Målgruppe: Alle relevante medarbejdere samt ansatte i Borgerservice, jobcentre, kommunale tandklinikker og apoteker.
Kurset inkluderer fuld forplejning med morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt vand/the/kaffe ad libitum.
Husk, at vi også gerne kommer ud og afholder foredrag/kursus om emnet hos jer selv. Kontakt os på kontakt@livakurser.dk eller på tlf. 31 10 70 70 for at få et godt tilbud og høre nærmere om muligheden.
2895,00 kr*
Pris pr. deltager (ex. moms)
- Skab et godt og sikkert arbejdsmiljø
- Lær samtaleteknikker
- Få indsigt i velafprøvede modeller
- Fastholdelse og lavere sygefravær for personalet
- 03/10-2022
- 9-15
- LIVA Lighthouse
- Fuld forplejning
- Alle relevante medarbejdere
- Forvaltning Ledelse & HR
Vibeke Manniche Læge, Ph.d.
2895,00 kr*
Pris pr. deltager (ex. moms)